Louis Vuitton

5. dubna 2008 v 14:57 | Petula |  Louis Vuitton - MODA
Když dnes vyslovím jméno Louis Vuitton, určitě se mezi vámi nenajde nikdo, kdo by o něm alespoň jednou ve svém životě neslyšel.

Není to snad ani možné - monogramy LV na nás číhají všude - na ulici, v časopisech, v televizi, při obchodních jednáních, ale i na tržištích
.
Každá hvězda má něco s monogramem LV. Proč však tato značka hýbe dnešním světem? Proč touží být každý ocejchován logem LV? Vlastnit tu svou Vuittonku je sen mnoha žen. Je v tom fetiš, prestiž, snobismus, móda, touha po luxusu, po hvězdnosti, kvalitě, nebo se jen nechceme lišit od zbytku světa? Musím se přiznat, že i mě fenomén LV zasáhl. Proto jsem se pokusil najít odpověď na to, proč má Vuitton takový úspěch, co ho spojuje s Českou republikou a jak jsou na tom Češi se vztahem k Vuittonovi.
Ačkoliv první butik Louise Vuittona v České republice byl otevřen již v roce 1998, já jsem si monogramu LV všiml až v roce 2000, když jsem byl na výletě v italských Benátkách. Z časopisů už mi byl Vuitton trošku známý a věděl jsem, že kabelky této značky jsou neuvěřitelně drahé. Proto mě udivilo, že před luxusním obchodem LV, kde kabelka nestojí méně než 600 EUR (může ale stát i 2 500 EUR) má mladý černoch na plážové dece rozložených takových kabelek přibližně třicet a to za cenu mnohem nižší. Říkal jsem si, že jde nejspíš o výprodej, ale můžu vás ubezpečit, že o ten nešlo zcela určitě. Louis Vuitton výprodeje zásadně nepořádá. Jeho zboží je totiž nadčasové. Později mi samozřejmě došlo, že šlo o padělky, které jsou na černém trhu velmi rozšířené. Ty také dělají firmě vrásky na čele. Firma Louis Vuitton má dokonce své vlastní detektivy, kteří zjišťují, kde se padělky berou, kdo je vyrábí a kdo je distribuuje. Dnes by nejspíš mladý černoch v Benátkách neuspěl. V Itálii i ve Francii je totiž v současnosti trestný nejen prodej těchto padělků, ale i jejich nákup. Patří ke společenskému faux pas, když se na veřejnosti objevíte s falešnou kabelkou LV. Tak se to stalo například Šárce Grossové, manželce bývalého premiéra ČR. Oko laika však většinou rozdíl mezi originálem a falzifikátem nerozezná.
Značka LV je populární po celém světě, zvláště pak v několika posledních letech. Největší popularitu však značka slaví v Japonsku. Japonci jsou Vuittonem doslova posedlí a většina obyvatel země vycházejícího slunce má nejeden kožený šperk s logem LV zavěšený na svém rameni. Nedávno jsem dokonce četl zajímavou reportáž z otevření nového butiku LV v Paříži. Mladá Japonka, ověšená hnědými papírovými nákupními taškami LV doslova prosila kolemjdoucí, aby jí zašli do butiku koupit další kabelky. Proč? Vuitton je totiž velice prestižní firma a na své pověsti si zakládá. Když má podezření, že se s jejím zbožím (které je mimochodem v Japonsku mnohonásobně dražší) kšeftuje, odmítne Vám výrobek prodat.
Firmu Louis Vuitton spojuje s Českou republikou mnohé. Zajímavostí je, že dlouhou dobu měl Vuitton svůj jediný obchod ve střední a východní Evropě právě jen v Praze v Pařížské ulici. I Češi si jeho výrobky velice oblíbili a proto se letos v únoru obchod přestěhoval o dva domy dál do větších prostor. Pražský butik nabízí krom luxusních kabelek a kufrů i obuv, hodinky, oblečení, opasky, manžetové knoflíčky, klíčenky a diáře. Objednat si ale můžete vše, co Vuitton nabízí. Každý z vás (pokud vám to finance dovolí) si může navrhnout i vlastní zavazadlo, které mu v dílnách Louise Vuittona vlastnoručně zhotoví. Při nedávném výročí firmy vyhlásil současný majitel Patrick Louis Vuitton soutěž, ve které měli zákazníci zasílat náměty, jaký obal či zavazadlo ještě firma nikdy nevyrobila. Výhra byla sladká, přesto však nikdo neuhodl. Rukama těchto věhlasných brašnářů totiž už prošly snad všechny možné i nemožné výrobky. Ať už to byl obal na golfový míček, flétnu, kytaru, nebo třeba schránku na jízdní kolo. Je to neuvěřitelné, ale vše už tu jednou bylo. Další věcí, která spojuje Vuittona s Českou republikou je pražská firma Sipral, která pro nový luxusní obchodní dům LV v Paříží vyrobila originální hliníkovou mříž za 180 milionů korun. Mříž, poskládaná z monogramů LV tvoří v butiku na Champs-Élysées celé stěny a je hodna obdivu, stejně tak, jako obchodní dům samotný. Při otevření tohoto obchodního domu byly přítomny i české celebrity, jako Marek Vašut, Dagmar Havlová ale především tváře Vuittona v celosvětových kampaních - Karolina Kurková a Eva Herzigová.
Vuittonovi marketingové kampaně jsou velmi grandiózní a gigantické. Celostránkové barevné fotografie, na kterých se většinou objevuje hvězda světového showbusinessu obklopená luxusními výrobky firmy, na nás číhají v každém módním časopise. I to je důvodem vyšší ceny výrobků. Jak řekl zástupce firmy LV pro střední Evropu: "Výrobky Louis Vuitton jsou dělané podle řemeslných metod několika generací, nakupujeme nejlepší kůži, pracujeme ručně v nejlepších ateliérech ve Francii, kde mají cit pro detail, a to vše je dražší než automatická práce v továrně. Je to hledání dokonalosti. Výrobky Vuitton si kupujete na celý život, jsou nesmrtelné a přitom pořád moderní a kvalitní a to něco stojí." To, že jsou Vuittonky na celý život je skutečně pravda. Firma na ně totiž poskytuje doživotní záruku.
A kde se vlastně fenomén LV vzal? Zní to jako pohádka, ale bylo tomu opravdu tak. Za devatero horami a devatero řekami se dne 2. února 1821 v malé francouzské vesničce Anchay tesaři Pierru Vuittonovi narodil syn Louis. Když mu bylo 14 let, rozhodl se vyučit brašnářem v Paříži. Rodina však nebyla příliš majetná a proto Louisovi nezbylo nic jiného, než se do Paříže vydat pěšky. Cesta to byla dlouhá - celých čtyřista kilometrů - přesto stála za tu námahu. Po dvou letech, kdy se Louis učil v pařížské dílně u mistra Meréchala bylo jasné, že z toho hocha něco bude. Práce s kůží a výroba zavazadel ho zcela pohltila a hoch stále přicházel s novými nápady. Později se Louis osamostatnil a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.
V roce 1854 založil Louis Vuitton svou vlastní firmu na 4 Rue Neuve des Capucines nedaleko náměstí Vendóme. S rozvojem cestování se rozvíjel i obchod se zavazadly. Bohaté pařížské dámy nechtěly své luxusní róby vozit jen v tak ledajaké truhle. Louis nabízel zákazníkům vždy něco vyjímečného. V prvním roce jeho podnikání tedy spatřil světlo světa první cestovní kufr - perfektně okovaný, bytelný a s bezpečným zámkem. Vuittonovi šlo vždy nejen o kvalitu ale také o vzhled. Pro svůj první kufr vytvořil první zpevněné, impregnované a vodě odolné šedé plátno Trianon.
Mezitím se Louis stačil oženit a o tři roky později se manželům Vuittonovým narodil syn Georges. Vuittonova dílna se úspěšně rozrůstala a s převratnými novinkami slavila velkolepé úspěchy i za hranicemi Paříže. "Nezničitelná" zavazadla s iniciálami LV si rychle oblíbili i cestovatelé, pro které Louis v roce 1868 vytvořil speciální kufr na cesty do tropů s názvem Zinc. V době, kdy ve Francii probíhali vzrušené debaty o nové dominantě Paříže - Eiffelově věži, značka Vuitton byla již celosvětově uznávaná. Oproti konkurenci přicházel Louis stále s něčím novým, otevřel další obchody a vymyslel pruhované plátno Beige Striped. Každé přání zákazníka změnil v realitu. Pro cestovatele, kteří se vydali na expedici do Konga dokonce vytvořil Bed-Trunk, kufr, který se dal rozložit tak, že z něho vzniklo pohodlné lehátko s úložným prostorem.
V roce 1880 převzal společnost Louisův syn Georges, kterému se již dostalo kvalitního vzdělání na britských školách. Za svým otcem nezůstal pozadu. Otevřel nový obchod v Londýně, vytvořil první bezpečnostní zámek na klíč, napsal úspěšnou knihu o historii i současnosti cestování, vymyslel další varianty zavazadel a dal světu nejznámější plátno - tradiční poznávací znamení firmy - Monogram. Do rodinného podniku se velmi brzy zapojil i Georgesův syn Gaston. Značka LV dobyla Ameriku a v rodině se předávala z generace na generaci. Dnes v ní působí nejmladší pokračovatel rodu a dědic celého impéria Patrick Louis Vuitton.
Všichni bohatí a slavní brzy pochopili, že vlastnit výrobek od Vuittona je nejen známkou prestiže, ale že současně získávají i umělecké dílo, které vyrobily lidské ruce a ne stroj. K lidem, kteří na Vuittona a jeho výrobky nadali a nedají dopustit patří například Cary Grant, sultán Abdul-Hamid II., Ginger Rogers, Marlene Dietrich, Douglas Fairbanks, Charlie Chaplin, Audrey Hepburn, Yul Bryner, Lauren Bacali, Ismail Pasha, Jerry Lewis, Kirk Douglas, Sharon Stone, Andie McDowell, Harrison Ford, Elton John, David Backham, Madonna, Uma Thurman, ale i mnoho obyčejných lidí, kteří si potrpí na kvalitu.
Rod Vuittonů vždy cítil lásku k cestování a ke sportu. Na počátku dvacátého století se rodina aktivně účastnila závodů helikoptér (dvojčata Pierre a Jean, synové Gastona Vuittona, na pařížské letecké show v roce 1909 uskutečnili přehlídkový let svou vlastní helikoptérou s názvem Vuitton II.), následně je zaujalo jachtařství a automobilismus. Jachtařská soutěž Louis Vuitton Cup i přehlídka veteránů Louis Vuitton Classic jsou dnes prestižními událostmi, které stále vzbuzují zájem profesionálů, fanoušků i laiků.
Za mnoho let práce pro zákazníky se značka Louis Vuitton rozrostla od zavazadel po módní a praktické oblečení pro muže i ženy, doplňky či businessmenské a gentlemanské potřeby. Poslední kolekce pro Vuittona vytvořil hlavní návrhář firmy Marc Jacobs. Firma Louis Vuitton je součástí korporace LVMH (Louis Vuitton . Moet Hennessy), která sdružuje firmy jakými jsou například Dior, Celine, Fendi, Givenchi, Kenzo, Donna Karan, Sephora, TagHeuer, nebo šampus Moët & Chandon. V posledních letech korporace marně usiluje i o získání značky Dolce & Gabbana.
V roce 2006 bylo v 52 zemích otevřeno již více než 340 butiků značky Louis Vuitton, včetně centrálního obchodního domu na Champs-Élysées, který se stal novým turistickým cílem překrásné Paříže. V každém butiku (včetně toho pražského) vám zavazadlo vyčistí, opraví, nebo ozdobí vašimi iniciálami. Už tedy víte, proč je kolem této značky celosvětové pozdvižení? Takovou firmu s obrovskou tradicí, kvalitními službami a moderními nápady totiž hned tak nenajdete. Nuže, ještě odoláte šperkům z dílny Louise Vuittona? Že ne…? Začněte šetřit… Investované peníze se vám určitě vyplatí…
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Klikni že jsi tu byl/a

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama